Už tuto neděli 13. listopadu opět ožije Malá scéna Slováckého divadla. Premiéru tam bude mít inscenace Vosa současné britské dramatičky Morgan Lloyd Malcolm, kterou pod režijním vedením Lukáše Kopeckého zkoušejí pouze dvě herečky – Tereza Novotná a Petra Staňková. Jde o českou premiéru, a tak budou slováčtí diváci první, kteří budou mít možnost Vosu v České republice zhlédnout.
Autorka textu: Petra Kučerová
Sólo pro dvě herečky
Protože se jedná o thriller, zachovává inscenační tým mlčení ohledně děje inscenace. To byl pro Terezu Novotnou v roli Heather dost velký oříšek. „Nemůžeme ani naznačovat. Což se nám samozřejmě nepodařilo dokonale, protože tím teď žijeme a někdy prostě potřebuje člověk něco sdělit svému okolí. V náznacích. Pro diváky bych nechala i témata hry v tajemství. Před prvním přečtením jsem měla jen pár informací a ráda jsem se nechala během čtení překvapovat,“ říká s tím, že zkoušení bylo náročné a v posledních dnech před premiérou ještě bude. „Jdeme do finále a bude potřeba to všechno seskládat, aby i ten poslední kousek puzzle pěkně zapadl. Ale užívám si to. Právě díky těm jemnějším hereckým prostředkům, které můžu v intimním prostředí Malé scény použít a využít. Nechci se za nic schovávat, budu tam téměř ‚nahá‘,“ dodává Tereza.
Stejně jako ona, i Petra Staňková, která ztvární Carlu, se s thrillerem na jevišti setkává poprvé. „Thriller je jen žánr, práce na roli je podobná jako u jiných her. Hledáte postavu přes sebe a chcete ji zahrát uvěřitelně, ale volíte trochu jiné herecké prostředky než třeba u komedie,“ vysvětluje Petra. Téma hry je podle Petry především to, zda je člověku bližší laskavost či násilí. „A taky hodně narážíme na to, že se všechno naše chování a reakce odvíjí od toho, jaké vzorce se v dětství naučíme,“ přece jen naznačuje, na co se diváci mohou těšit.
O čem je Vosa?
Spolužačky Heather a Carla se neviděly dvacet let. Pojí je zastřená minulost, někdejší přátelství, nebo snad nečekané spojenectví? Jedna druhou pozvala do kavárny, aby jí předložila netradiční obchodní nabídku za značný obnos peněz…
„‚Strhující, napínavé, šokující! Elektrizující thriller!‘ Tak už například označili hru předchozí inscenátoři nebo recenzenti v Británii. Autorka skutečně dostojí žánru thrilleru, tedy dávkování informací tak, abychom byli stále nečekaně překvapováni a drženi v napětí, neustálé zvraty, překvapivý závěr, a zručně si s ním navíc pohrává. V jádru přitom stojí poměrně nelehké téma, zraňující zážitky z dětství. Nakolik si je neseme do dospělosti, kam až jsme ochotni zajít, abychom se s nimi vyrovnali, případně zda nás vlastní trauma zbavuje viny za naše zločiny,“ přibližuje inscenaci dramaturgyně Iva Šulajová.
Jsme kritičtí, nebo umíme odpouštět? Vosa nabídne odpovědi
Napětí, soucítění s postavami, oživování vzpomínek na vlastní dětská léta, otázky, jak jsme se s dávnými dětskými zraněními vyrovnali – to jsou podle dramaturgyně Ivy Šulajové impulsy, které zkoumá inscenační tým, a které by měl zkoumat i divák po zhlédnutí představení thrilleru Vosa. „Pro nás se odpovědi během zkoušení mnohokrát vyměnily, což dokazuje, jak je hra skutečně umně napsaná,“ říká. „Kromě zážitku plného napětí a překvapení, které žánr thrilleru slibuje, divadla takřka na dotek v komorním prostoru Malé scény, nám hra může přinést velkou porci naděje, lidského soucitu, a tím také až léčivý moment. Můžeme si otestovat, zda máme sklon spíše k tomu postavy odsoudit, nebo s nimi soucítit. Tedy zda jsme přehnaně kritičtí, anebo máme spíše sklon k odpuštění. Vnímání hry nám tak může napovědět hodně o nás samotných a případně ukázat cestu, jak jít nebo nejít dál,“ uzavírá Iva Šulajová.
Inscenace má ve světě obrovský úspěch
Vosa (v originálním znění The Wasp) byla napsána a uvedena na jeviště v roce 2015. Nejprve v londýnském Hampstead Theatre, které se na vznikání a zadávání nových her specializuje, následně byla úspěšná inscenace přenesena na West End, konkrétně do Trafalgar Studios. Od té doby se hraje na různých místech nejen v profesionálních divadlech. Její autorka Morgan Lloyd Malcolm se tři roky poté proslavila zejména hrou Emily, která byla napsána pro divadlo The Globe a jejíž inscenace třikrát zabodovala v prestižních oceněních Olivier Awards včetně ceny za nejlepší komedii. Tuto i další své hry autorka následně adaptovala pro filmové provedení. Koncem letošního roku se tak patrně stane i s Vosou.
Jediný muž na place? Režisér
Pro režiséra Lukáše Kopeckého je zkoušení Vosy výjimečné z několika důvodů. Jednak poprvé režíruje na Malé scéně, navíc ve velmi úzkém, a taky čistě ženském kolektivu. Kromě hereček a dramaturgyně patří do inscenačního týmu ještě výtvarnice Veronika Watzková a inspicientka Jitka Janečková. I překladu se ujala žena, a to Barbora Hančilová.
„Takové zkoušení jsem už dlouho nezažil, je opravdu velmi intenzivní. Pro mě navíc specifické v tom, že jsem jediným mužem na place. Taky jsem se s touto obavou před začátkem zkoušení svěřil dramaturgyni Ivě Šulajové, že mi přijde v tomto případě trochu opovážlivé, aby hru napsanou ženou pro ženy režíroval muž,“ svěřuje se. „O to víc se během zkoušení snažím všem svým kolegyním naslouchat a nepřesvědčovat je, jak by se ony ženy v té které situaci zachovaly. Hodně diskutujeme, hledáme, zkoušíme, svěřujeme se. A poznáváme se tak i lidsky, rozhodně v mnohem větší míře, než při standardním zkoušení, které jako režisér musíte koncipovat a cílit tak, aby se všechno včas stihlo,“ říká.
Kdo jsou herečky Vosy
Tereza Novotná
Vystudovala brněnskou konzervatoř, působila v Moravském divadle Olomouc a Studiu Hořící žirafy. V angažmá Slováckého divadla je od roku 1998. Je držitelkou několika hereckých ocenění - Slovácký Oskar, Největší z pierotů, nejužší nominace na Cenu Thálie za roli Nory v Ibsenově stejnojmenném dramatu a Cenu Alfreda Radoka. Je vdaná, má dvě dcery a pejska a ve volných chvílích chodí ráda do přírody.
Aktuálně ji mohou diváci vidět v hlavní roli Barbary v komedii Perfect Days, jako Chůvu v Romeovi a Julii, Státní zástupkyni v Teroru nebo Karolínu Pastyříkovou v Úča musí pryč!.
Petra Staňková
Vystudovala JAMU, obor činoherní herectví. Ve Slováckém divadle působí od roku 2015, ve stálém angažmá je od roku 2016. Je držitelkou ceny Slovácký Oskar za rok 2017. Petra je svobodná a má slabost pro módu.
V současné době exceluje jako Nataša ve Třech sestrách, Julie v Romeovi a Julii, Mladá žena ve Dvou úplně nahých mužích nebo Žožo v Limonádovém Joeovi.