Zkušená tanečnice, choreografka a herečka Linda Fernandez Saez se v divadelně-choreografických vodách pohybuje už dlouhá léta. Aktuálně má na starosti pohybovou stránku připravovaného muzikálu Jesus Christ Superstar ve Slováckém divadle. „Je to nejkrásnější a absolutní výzva,“ říká.
Autorka textu: Petra Kučerová
Lindo, jak jste se ocitla ve Slováckém divadle? Předpokládám, že v tom má prsty režisér Dodo Gombár, se kterým spolupracujete pravidelně…
Ano, to předpokládáte správně. Vždy zpětně vidím, že každá spolupráce s Dodem Gombárem byla a je pro mě, již od počátku, naprosto zásadní ve vnímání tvorby na divadle vůbec.
Co pro vás jako choreografku znamená práce na muzikálu Jesus Christ Superstar?
Muzikál Jesus Christ Superstar, ten je výzvou nejkrásnější a absolutní.
Prozradíte, jak vypadá choreografická práce na muzikálu?
Zpočátku je to především dialog, který vede k podstatě pohybu, a následně jeho principy, abychom mohli autenticky ztvárnit danou situaci. Takto pracujeme s celým týmem.
Je pro vás tanec životní styl, názor, nutnost?
Zůstat v pohybu je pro mě jako zůstat naživu a ještě k tomu při vědomí. (úsměv)
„Setkání s Lindou je dar,“ říká asistentka choreografie Jitka Hlaváčová
Pracovala pro prestižní divadelní scény, jako je Studio DVA, Divadlo Kalich, Švandovo divadlo, Divadlo Hybernia nebo proslulé Letní sheakspearovské slavnosti. Teď se se svým „dvorním“ režisérem Dodem Gombárem setkala ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, aby stvořila pohybovou stránku slavného muzikálu Jesus Christ Superstar.
A jací jsou slováčtí herci tanečníci? „Nepřestávají mě překvapovat. Můžeme se tak vydat, díky jejich cítění pro nonverbální projev, skutečně daleko,“ chválí Linda.
Herečka Jitka Hlaváčová, která u muzikálu funguje i jako asistentka choreografie potvrzuje, že pocit je to vzájemný a práce s Lindou je nesmírně obohacující. „Sama za sebe bych řekla, že hledáme společně pohyb, který vychází z našeho nitra a souzní s atmosférou dané situace. Zkoušky jsou náročné, ale já mám tento proces hledaní a objevování moc ráda. Překonat to, co je mi pohybově vlastní, a posunout se dál. Setkání s Lindou při práci považuju za dar, kterého si obrovsky vážím! Protože vím, že z něj budu zase dlouho čerpat. Těžko se mi to popisuje. Nejradši bych jen řekla: Je boží!“
„Slečno, nejste z Moravy?“
Kromě toho, že pracuje jako choreografka pro divadelní scény pro celé republice, sbírá Linda Fernandez Saez zkušenosti na mnoha jiných, nejen tanečních frontách. Vystupuje například s kapelou B-Side Band a Vojtou Dykem, je členkou JAD Dance Company, kterou vede světově proslulý tanečník Yemi A.D., a zatančila si v pařížském Centre National De La Dance. Získala hlavní roli v tanečním seriálu První krok a stala se tváří kampaně celosvětové značky obuvi. I její záběr tanečních stylů je velmi široký.
„Opravdu tradiční lidové tance a jejich forma vyjádřeného pohybu, rytmu a zpěvu jsou mi nejbližší. Konkrétně africký nebo afrokubánský folklór je srdcová záležitost a také častá inspirace k tvorbě,“ upřesňuje Linda a částečně tak poodkrývá i své kořeny, protože na první pohled jako holka z Pardubic nevypadá.
„Skutečně ne? Není to zas tak dlouho, co se mě jeden takový jinoch zeptal: Slečno, nejste z Moravy?“ směje se exotická kráska a vysvětluje: „Maminka skutečně pochází z Ponětovic u Brna a tatínek z Havany. Kořeny z tatínkovy strany vedou až do Západní Afriky k etnice Mandinka a toto rodové zákoutí má velký vliv nejen na tanec, ale na celý můj život.“