Legendární rocková opera Jesus Christ Superstar vznikala ve Slováckém divadle v době koronavirových opatření a divadelníci byli nuceni premiéru několikrát odložit. Nakonec se oni i diváci loni v říjnu dočkali a čekání se vyplatilo. Slavný muzikál se v podání uherskohradišťského souboru stal prakticky přes noc divadelní událostí, na kterou pějí ódy diváci i odborníci z celé republiky.
Autorka textu: Petra Kučerová
„Všichni jsme doslova padli na zadek,“ shodují se kritikové
„Poprvé jsem viděl Jesuse v provedení nemuzikálového divadla. A soubor Slováckého divadla předvedl něco dokonalého, kdy dokázal činoherní herectví obohatit muzikálností, která je dána Slovácku jako regionu - tam snad umí zpívat všichni od mimina až do rakve. Všichni přítomní kritikové doslova padli na zadek, to se jinak říct nedá,“ popisuje svůj zážitek z Jesus Christ Superstar renomovaný divadelní recenzent J. P. Kříž.
Jeho slova potvrzuje další z respektovaných osobností Jan Kerbr: „Jesus mě velmi příjemně překvapil. Samozřejmě vím, že slovácký soubor je muzikální, ale přece jen je po Praze, Brně a Ostravě teprve čtvrtým souborem, který si na Jesus Christ Superstar troufl. A vzhledem k tomu, že je to poměrně malé divadlo, je to dílo výborně nastudované, všichni skvěle zpívali a skvěle hráli, bylo to dobře zrežírované.”
Podle oboru recenzentů ustálo Slovácké divadlo uplynulé nesmírně těžké období velmi dobře. „Zůstali jsme v úžasu. Prostě dokonalost,“ shrnul zážitek J. P. Kříž a Jan Kerbr jeho slova potvrzuje: „Soudě podle dvou inscenací, které jsem v poslední době viděl, tedy Její pastorkyňa a Jesus Christ Superstar, je Slovácké divadlo ve skvělé kondici.“
Diváci volají bravo a přicházejí na Ježíše znovu
Rockovou operu oceňují nejen odborníci, ale i ti, kterým je každá inscenace určena především, a to diváci. Od premiéry nešetří nadšenými vzkazy a neustále vyprodané reprízy naznačují, že jejich obdiv neutuchá.
„Za mě to byla pecka. Ježíš podal neskutečný výkon, Jidáš byl za mě ještě lepší. A co mě chytlo za srdce a měla jsem i slzičky na krajíčku, byla píseň Máří Magdalény Psát od prvních řádků. Smekám před celým divadlem. Jste prostě úžasní a moc ráda chodím na vaše představení," přiznala divačka Hana Simerská a Jitka Chudíková dodala: „Málokdy člověk může zakřičet v divadle při děkovačce ‚bravo‘, po Ježíšovi se mi to ale stalo. Děkuju za nádherné představení. Mám chuť ho vidět znovu. Byli jste skvělí!“ Za mnohé diváky uzavírá Silvie Radová: „Slovácké divadlo je vždycky skvělé, ještě nikdy nezklamalo. Je prostě nejlepší.“
Co řekli o Jesusovi divadelníci?
Pavel Majkus, Pilát Pontský
„Když se v divadle vyvěsilo obsazení muzikálu Jesus Christ Superstar, šel jsem k vitríně bez očekávání a své jméno hledal někde dole ve sboru. Když mě kolegyně, která stála vedle, upozornila, že mám hrát Piláta, nemohl jsem tomu v první chvíli vůbec věřit. Vyběhl jsem z divadla na vzduch a byl jsem zaskočený, dojatý a rád. Vůbec jsem s tím nepočítal.“
Linda Fernandez Saez, choreografie
„Slováčtí divadelníci mě nepřestávají překvapovat. Můžeme se tak vydat, díky jejich cítění pro nonverbální projev, skutečně daleko... Ano, pracovali jsme intenzivně. Jesus Christ Superstar byl i pro mě výzvou nejkrásnější a absolutní.“
Petr Svozílek, pěvecké nastudování
„Ježíš je skutečně muzikál muzikálů, archetypální dílo žánru, interpretačně velmi náročný kus. Setkal jsem se v umělecké branži s mnoha udivenými tvářemi, když jsem se zmínil, co se ve Slováckém chystá. Troufám si však říct, že Ježíš ve Slováckém má osobité kouzlo a kvalita provedení mnohé překvapí. Kromě vysoké úrovně zpěvu nabízí i činoherní zážitek.“
Iva Šulajová, dramaturgie
„Velkým tématem Jesuse je pro mě motiv davu, který jednou v roli Ježíšova obdivovatele, později v roli těch, kteří ho štvou, posunuje dění. Na chování davu bytostně záleží, jak se bude situace vyvíjet, jeho: Ukřižuj ho!, volané na Piláta, dovršuje děj. Davovost, s její anonymitou, bezhlavostí a agresí, kterou dnes vidíme například v podobě diskusí na sociálních sítích, je velké téma dneška.“
Tomáš David, Ježíš
„Ta role je hodně o zpěvu, takže zaklepávám, že se snad neukřiknu a všech šest březnových repríz zvládnu. Těším se, že když budeme Jesuse hrát takto několikrát po sobě, v dobrém slova smyslu si tu inscenaci zafixujeme, potvrdíme a budeme moct hrát ještě s větší jistotou.“
Režisér Gombár se ve Slováckém divadle cítil jako ‘v bábkinej kuchyni’
Režisér Dodo Gombár patří k osobnostem, ke kterým vzhlíží celý československý divadelní svět. Je podepsaný pod mnoja inscenacemi těch nejrespektovanějších souborů, a o to větší pozornost byla upřena na jeho nastudování muzikálu Jesus Christ Superstar ve Slováckém divadle. Co o zkušenosti s hradišťským souborem říká z odstupu několika měsíců? „Možnosť pobudnúť v Slováckom divadle je dar, cítite sa tam tak trochu ako v babkinej kuchyni, kde sa ešte kúri drevom v starom dobrom sporáku, noha sa bytostne dotýka hlbokých koreňov, aj keď za oknom vibruje neistá súčasnosť. (…) Skúšanie muzikálu Jesus Christ Superstar v Slováckom divadle bola skúsenosť, ktorá sa vďaka času svojho vzniku, okolnostiam, preskúšavaniu, naťahovaniu, pocitu lásky bez vrcholu nedá prirovnať k ničomu, čo sa dialo predtým. Boli pri mne moje najbližšie opory Eva a Linda, bol pri mne oddaný, v pochybnostiach rastúci súbor, bola pri nás možno sila témy, ktorá nútila k prehodnocovaniu svojich vlastných zlyhaní. Bola pri nás nádej. (…) Náročné publikum, vychované silnými predchodcami, nám svojím ohlasom vysiela signál, že sa ho naša inscenácia dotýka. Že komunikuje a nastoľuje otázky. Keď nič iné, tak toto stačí. Neviem si vlastne predstaviť silnejšiu možnosť, ktorou by sme mohli a mali obrátiť pozornosť na náš život a naše pochybnosti.”