Už tuto sobotu, 6. dubna od 19 hodin, se Slovácké divadlo a jeho diváci dočkají další premiéry, a to rovnou světové. Na slováckou scénu se vrátil emeritní ředitel a úspěšný režisér Michal Zetel, aby se souborem nastudoval inscenaci s názvem Jak jsme se dostali až sem.
Autorka textu: Petra Kučerová
Inscenace, na jejímž vzniku se podíleli sami herci a diváky vezme do divadelního zákulisí, navazuje na veleúspěšné Tři sestry, které Michal Zetel ve Slováckém divadle uvedl do života v lednu roku 2022. Objeví se v ní oblíbené herecké tváře slováckého souboru, Jitka Hlaváčová, Pavlína Hejcmanová, Petra Staňková, Natálie Rašín, David Vaculík, Pavel Šupina a Jakub Zelinka.
O čem novinka pojednává?
„Jevištní adaptace našich životů“, jak autorský tým novou inscenaci pojmenovává, vychází z myšlenky, že každá lidská bytost je originální a prožívá svůj jedinečný příběh a u herců to platí nejenom na jevišti, ale i za ním. „To, co je na nás zajímavé, my sami většinou nevidíme, naopak mnohdy ukazujeme to, co zajímavé není. A nám jde o cestu konkrétní bytosti až k místu, kdy stojí před diváky a je tím, kým je. A pokud mají diváci dost odvahy a upřímnosti, můžou se na tu cestu vydat s námi,“ odhaluje myšlenku hry herecký soubor.
Jak jsme se dostali až sem navazuje na inscenaci Tři sestry, která vznikala podobným způsobem, tedy společnou prací celého inscenačního týmu a hereckou improvizací. Z té následně vzešla konečná podoba inscenace. Tři sestry byly za svou odvahu odměněny mnoha pozváními na prestižní festivaly, byly navrženy na nominaci na titul Inscenace roku a Jiří Hejcman za roli Soleného získal návrh na Mužský herecký výkon roku.
„Návrat do Slováckého divadla? Jako by žádná pauza nebyla,“ říká režisér Michal Zetel
Michal Zetel byl pět let ředitelem Slováckého divadla a coby režisér tam nazkoušel několik nezapomenutelných inscenací, například Autista, Její pastorkyňa nebo Úča musí pryč!. Slovácké divadlo a jeho soubor tedy zná velmi dobře a návrat pro něj byl dle jeho slov přímo neuvěřitelný.
„Lidé jsou ke mě milí, mám skvělé podmínky ke zkoušení a přiznám se, že občas zapomínám, že už tu nejsem zaměstnaný. Jako bych navázal přímo na projekty z minula a žádná pauza ani nebyla,“ usmívá se režisér. A jedním dechem dodává, že pro typ práce, který právě se souborem absolvuje, je úzký vztah velmi důležitý.
„Že dobře znám soubor, to není výhoda. To je u projektu tohoto typu naprostá nezbytnost. Už jsme si spolu něco zažili, vědí jak zkouším, já znám jejich silné i slabé stránky a navíc mezi námi panuje naprostá profesní a troufám si říct i lidská důvěra. To jen tak na ulici nenajdete,“ dodává Michal Zetel.
Herečka Jitka Hlaváčová hraje herečku Jitku Hlaváčovou
První část inscenace Jak jsme se dostali až sem přímo vychází z dřívější inscenace Michala Zetela Tři sestry. Ukazuje komické situace, které se mohly odehrávat v zákulisí. I z toho důvodu do své novinky režisér obsadil herečky, které s ním právě na Třech sestrách pracovaly. Jednou z nich je Jitka Hlaváčová.
„V Jak jsme se dostali až sem hraju herečku Jitku Hlaváčovou, která ztvárňuje ve Třech sestrách Olgu, tak jak tomu tehdy skutečně bylo. Situace, které budeme hrát v pomyslném zákulisí, jsou ale vymyšlené a diváci nemusí mít obavy, že by v nich měli zmatek, všechno je přehledné,“ usmívá se Jitka Hlaváčová. Práci na nové inscenaci si velmi pochvaluje. „Poctivě hledáme cesty, jak divákovi sdělit myšlenku inscenace. Musíme na sebe být stoprocentně napojení a mít k sobě absolutní důvěru. Zároveň ale víme, že diváci budou u Jak jsme se dostali až sem nesmírně důležitou složkou. Teprve až z jejich reakcí budeme na jevišti vycházet, místy improvizovat a hledat výsledný tvar,“ popisuje náročnou práci herečka, která pod režijní taktovkou Michala Zetela získala nejužší nominaci na Cenu Thálie za roli Kostelničky v Její pastorkyni.
Přestala se bát improvizace
Jitka Hlaváčová sama sebe označuje za herečku, která má na jevišti ráda jistotu, velmi rychle se rozesměje vtípkům, které si na ni připraví kolegové, a dlouhou dobu se nejistě cítila i při improvizaci. „To se ale změnilo právě u Tří sester, které byly na improvizaci založené. Tehdy jsem zjistila, jak skvělé to může být, a začala jsem si to užívat. I práci na inscenaci Jak jsme se dostali až sem beru jako další výzvu a možnost, jak obohatit své herectví,“ uzavírá Jitka Hlaváčová.
„Scéna Tří sester je topmodelka krásná ze všech stran,“ napsal šéf výroby Evě Jiřikovské
U inscenace Jak jsme se dostali až sem se úkolu vytvořit scénu a kostýmy ujala Eva Jiřikovská a nebyla to náhoda. Právě ona stála u zrodu jedinečné výtvarné podoby Tří sester a právě její scénu využijí divadelníci i nyní. Jen ji celou otočí tak, aby diváci viděli to, co se může dít v zákulisí.
„Bylo to pro mě tentokrát jednodušší snad jen v tom, že už jsme věděli, že tu scénu budeme chtít znovu použít. Nápad na inscenaci, která by na Tři sestry navazovala, totiž Michal Zetel nosil v hlavě už tehdy, když se ještě Tři sestry hrály,“ prozrazuje respektovaná výtvarnice. „Navíc šéf výroby Slováckého divadla Honza Šuškleb mi napsal, že jenom ty nejlepší topmodelky vypadají úžasně zezadu i zepředu a že taková přesně naše scéna je. Proto jsem ráda, že si tuto dekoraci užijí diváci i z té architektonické strany, která je čistší až sochařská, stejně jako si vychutnají fiktivní situace, které se mohou odehrávat v zákulisí při představení,“ usmívá se Eva Jiřikovská.
Uznávaná výtvarnice a hradišťská rodačka svou bohatou kariéru začínala ve Slováckém divadle a nedávno byla za svou práci na inscenaci Opilí oceněna nejužší nominací na Ceny divadelní kritiky. A do Uherského Hradiště se vždycky ráda vrací. „Jsem šťastná, že jsem zase doma ve Slováckém divadle, je mi tu úžasně,“ uzavírá Eva Jiřikovská.
Světová premiéra inscenace Jak jsme se dostali až sem režiséra Michala Zetela proběhne v sobotu 6. dubna ve Slováckém divadle. Dramaturgie se ujal Jakub Molnár, hudbu vytvořili Vojtěch Dlask a Adrian Saraqi, scénu a kostýmy Eva Jiřikovská.
Vstupenky na premiéru a tři dubnové reprízy jsou už nyní k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.