Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre. V inscenaci se objeví mnohé oblíbené tváře Slováckého divadla: Pavel Hromádka, Zdeněk Trčálek, Kateřina Michejdová, Tereza Novotná, Daniel Gajdoš, Jiří Hejcman, Tomáš Žilinský a Lukáš Matěj.
Autorka textu: Petra Kučerová
O čem je novinka
Francie roku 1942. Vybraná společnost sedmi přátel oslavuje, panuje skvělá nálada. Najednou se před domem ozve střelba, na ulici zůstávají ležet dva zabití němečtí důstojníci, pachatel je neznámý. Do domu vtrhne gestapo a žádá jako odplatu z každého bytu po dvou rukojmích, které s největší pravděpodobností čeká smrt. Ale důstojníci gestapa nejen že společnosti dovolí dokončit večeři až do dezertu, ale ještě „umožní“ oslavujícím, aby si dva rukojmí ze svého středu vybrali sami. Začíná „hostina dravců“, která prověří vztahy i charaktery jednotlivých postav…
Scénu pro Hostinu dravců vytvoří Jaroslav Milfajt, kostýmy Marie Jirásková, která v minulosti spolupracovala se Slováckým divadlem například na inscenacích Králova řeč nebo Deník Anne Frankové. Hudbu složí Martin Štědroň, o pohybovou spolupráci se postará Ladislava Košíková. Divadelníci využili překlad Alexandera Jerie a jazykově na inscenaci spolupracuje Jana Stránská. Dramaturgie se ujala Iva Šulajová.
Slavnostní premiéra Hostiny dravců proběhne ve Slováckém divadle v sobotu 27. dubna. Vstupenky na dvě dubnové a čtyři květnové reprízy jsou k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.
„V mezních situacích se každý změní v dravce,“ říká Igor Stránský
Hostina dravců byla poprvé uvedena v roce 2010 na pařížské scéně Theatre Michelle a zaznamenala okamžitý úspěch u kritiky i diváků. Je ověnčena třemi nejvyššími francouzskými divadelními cenami Moliére a dodnes se dočkala okolo šesti set repríz. Slovácké divadlo bude teprve páté, které napínavé drama uvede v České republice.
„Hlavním tématem inscenace je člověk, který se v mezních situacích mění k nepoznání až na dravce. To, kdo je dravec, bude divák poznávat postupně. V té hře je sedm hlavních postav, sedm sympatických lidí plných životního elánu, a všech sedm se svým způsobem změní,“ přibližuje hru Igor Stránský.
Stovka? Snad to klapne
Pro Igora Stránského se jedná už o neuvěřitelnou 99. režii a do svého domovského Slováckého divadla se pracovně vrátil po čtyřech letech. Naposledy v roce 2020 režíroval černou komedii s inteligentním a laskavým humorem Deskový statek.
„Vždyť jsem tady ale v podstatě pořád,“ směje se dlouholetý emeritní ředitel a režisér. „V roce 2015 jsem sice šel do penze, ale i v důchodu jsem ve Slováckém režíroval ještě pět inscenací. Hostina dravců je šestá. Mezitím jsem hostoval například v Šumperku a dělal i další věci. Nemůžu si naříkat, že bych se flákal. A jestli v mých režiích padne i stovka? Zbývá jediná, tak to snad ještě vyjde,“ usmívá se Igor Stránský.
„Esesák nikomu neublíží, zvládnou to sami,“ říká o své postavě Pavel Hromádka
Výraznou postavu důstojníka SS Majora Kaubacha svěřil Igor Stránský v Hostině dravců zkušenému Pavlu Hromádkovi.
„Ta postava je sice záporná, ale naprosto jasná. Snažil jsem se především, aby působila jako katalyzátor pro vyjevování charakterů ostatních postav. Když si divák uvědomí, jak to celé nakonec dopadne, zjistí, že jim major Kaubach nijak neublížil. Všechno zlé, co se stane, si nakonec vlastně způsobí sami. Najednou se všichni musí přestat přetvařovat a ukážou se v pravém světle,“ poodkrývá Pavel Hromádka. Zároveň dodává, že inscenaci skutečně nechybí ani černý humor.
„V mezní krizové situaci, do které se postavy hry dostanou, mohou vznikat z pohledu pozorovatele hořce vtipné až absurdní situace. Co všechno jsou lidi schopni udělat, aby si zachránili kůži,“ dodává Pavel Hromádka.
„Hrát slepce bylo náročnější, než hrát ženu,“ svěřil se Daniel Gajdoš
V komedii Zamilovaný velvyslanec se herci Danielu Gajdošovi splnilo přání – poprvé si zahrál ženu a pohyboval se po jevišti v lodičkách s vysokým podpatkem. Hostina dravců před něj nyní postavila další náročný úkol. Ztvární slepého válečného veterána Pierra.
„Hlavní bylo zvládnout pohyb tak, aby to opravdu působilo, že jsem nevidomý. Pohyb nevidomých má svá specifika, například při otáčení, kdy se neotáčí pouze hlava, ale celé tělo. Musel jsem se taky naučit pracovat s hůlkou, aby to působilo přirozeně, dále si rozostřit vidění tak, aby se mi zrak neupínal na konkrétní věci, a tak dále. Bylo toho hodně,“ popisuje náročnou přípravu Daniel. A podle jeho slov se zdá, že se do postavy nevidomého válečného veterána dokázal vžít na sto procent. „Překvapilo mě, že když se co nejvěrněji pokouším ztvárnit slepce, nemám absolutně žádné ponětí o tom, co se kolem mě děje, navzdory tomu, že reálně vidím,“ prozrazuje Daniel Gajdoš.
I podle mladého herce se v inscenaci kromě dramatu a napětí objeví taky humor. „Osobně si myslím, že čím tragičtější situace se v životě nebo na jevišti nastane, tím více humoru v ní lze nalézt. Zejména pak toho černého,“ uzavírá Daniel Gajdoš.
Co napsala o Hostině dravců světová média
„Masožravý a nemilosrdný divadelní skvost.“
„Dechberoucí intenzita.“
„Krásná, skvělá, velkolepá dramatická komedie.“
„Myslete si o lidech jen to nejhorší, a vždycky budete daleko od pravdy.“
„Divoká hra, která je zároveň skvělou zábavou!“