Na konci dubna loňského roku uvedlo Slovácké divadlo do života další výjimečný projekt. Inscenaci Teror, drama, které se odehrává v soudní síni. A nebylo by to Slovácké divadlo, kdyby nepřišlo sdalším originálním nápadem. Teror začalo pro diváky hrát ve skutečné jednací síni Okresního soudu v Uherském Hradišti. Po začátku topné sezóny se kvůli šetření hrát přestal, v dubnu se ale napínavý příběh opět vrací před diváky, a to rovnou dvěma reprízami.
Autorka textu: Petra Kučerová
O čem je Teror?
V opravdové jednací síni se koná soudní proces nad vojenským pilotem Larsem Kochem, který neuposlechl rozkaz nadřízených a z vlastního rozhodnutí sestřelil letadlo se 164 nevinnými lidmi na palubě. Letadlo unesené teroristou mířilo na fotbalový stadion, který byl v tu chvíli plný lidí. Je možné zabít desítky lidí, abychom zachránili 70 000 jiných?
Napínavá a nesmírně autentická hra současného německého autora Ferdinanda von Schiracha o tom, na jakých hodnotách chceme stavět svá rozhodnutí, láká diváky po celém světě. Ve Slováckém divadle ji režíroval Petr Smyczek. Roli obžalovaného pilota svěřil mladé naději hereckého souboru Jakubu Zelinkovi, další úlohy pak Josefu Kubáníkovi, Tereze Novotné, Petře Staňkové, Zdeňku Trčálkovi a Pavlu Hromádkovi.
O osudu pilota rozhodují diváci
Teror je výjimečný nejen napětím, ale i prostředím, které vyvolává pocit, že diváci sledují skutečný soudní proces. Navíc také tím, že o vině či nevině obžalovaného pilota v průběhu přestávky rozhodují oni sami. Své přesvědčení o vině či nevině vhazují do volební urny a podle jejich rozhodnutí pak herci volí jeden ze dvou možných konců inscenace.
„Zajímá mě otázka svědomí, podle čeho budou diváci volit. Mají taky možnost nahlédnout do důkazů, které jsou připraveny v soudní síni, jsou přímo zapojení do rozhodování. Myslím si, že to je velmi zajímavé,“ říká režisér Petr Smyczek.
„Ministr Stropnický od podobného rozhodnutí utekl,“ prozradil ve Slováckém divadle prezident Petr Pavel
Na podzim loňského roku navštívil Slovácké divadlo tehdejší kandidát na prezidenta republiky, generál ve výslužbě Petr Pavel. A i když Teror zhlédnout nestihl, situace, kterou inscenace řeší, je mu z jeho vojenské kariéry velmi blízká.
„Nad podobnou situací jsem přemýšlel mnohokrát, protože jsem se snažil vcítit nejenom do role pilota, ale i do role toho, kdo ten rozkaz vydává. Po útoku na Dvojčata v New Yorku téměř všechny armády NATO přijímaly opatření pro případnou podobnou situaci, takže i my s našimi hotovostními piloty procvičujeme stejné scénáře,“ řekl. „Máme k tomu dokonce i nahranou celou sekvenci a byl jsem osobně u toho, když jsme do takového scénáře zacvičovali ministra Stropnického. A musím říct, že v té nejhorší fázi od toho v podstatě utekl. Když si představil tu odpovědnost a že má rozhodnout, jestli sestřelit nebo nesestřelit a čelit pak důsledkům, tak tu sekvenci přerušil a řekl, že nic takového dělat nebude. A delegoval tu pravomoc, která patří ze zákona jen jemu, na někoho jiného. Je to mimořádně složitá situace a rozhodnutí je výsledkem i obrovského tlaku, který je jeho součástí. Musí to být strašně těžké rozhodnutí,“ domnívá se prezident Petr Pavel.
„Je to dřina. Naštěstí mám cit pro melodii řeči,“ říká o převzaté roli Pavel Hromádka
Místo Martina Vrtáčka, kterého začaly na podzim trápit zdravotní problémy, převzal roli obhájce v Teroru Pavel Hromádka. Roli plnou monologů a odborných textů se učil asi tři týdny.
„Pár rolí takového typu s dlouhými monology už jsem hrál a asi k tomu mám blízko. Je to sice dřina, nejde to samo a hned, ale myslím, že mám cit pro stavbu věty a melodii řeči, ta je hodně důležitá. Když pochopím logiku a smysl textu, dodám si k tomu výraz, a to mi pomáhá k zapamatování. Takové texty se zkrátka učí jako báseň. A navíc je to postava právníka a proč by nemohl držet v ruce nějaké papíry? Ty jsem tam měl jako záchranu,“ odhaluje s úsměvem Pavel, jak se k nelehkému úkolu postavil.
Na podzim se tedy roli rychle naučil s tím, že ji zase po třech představeních může hned zapomenout, protože předpokládal, že na jaře už ji zase bude hrát Martin Vrtáček. To se ale nestalo a role obhájce mu náleží i nyní. „Nechal jsem to lehkomyslně usnout, protože jsem si myslel, že třemi záskoky mám hotovo. Ale ouha. Takže jsem si teď řekl – věnuju tomu dvě odpoledne dvě hodinky a to půjde. Ale to jsem se přepočítal. Protože nemám roli zažitou mnoha reprízami, rozhodně to samo nenaskakovalo. Takže je to pro mě teď svým způsobem ještě horší než ten rychlý podzimní záskok a budu tomu muset ještě hodně dát,“ uzavírá Pavel Hromádka.
Zdeněk Trčálek si před každým představením hlídá manikúru
V rolích svědků vypovídajících u soudu se v Teroru objevují Zdeněk Trčálek a Petra Staňková. Jejich role je o to náročnější, že většinu představení stojí zády k divákům.
„Je pravda, že asi 98 procent času jsem k divákům otočený zády. A protože hraju vojáka a mám ruce často založené za zády, vždycky před představením si hlídám hlavně manikúru, aby to vypadalo věrohodně. To je moje zásadní příprava,“ směje se Zdeněk Trčálek, který si hraní v nezvyklém prostředí dle svých slov vyloženě užívá. „Baví mě, že se jedná o takzvané kamerové herectví. Musíme hrát úplně civilně, každá divadelnost by byla v tomto prostoru a u této hry špatně. Navíc můj obličej po celou dobu snímá kamera, takže je to opravdu podobné jako natáčení filmu,“ říká.
Podobně to vnímá i Petra Staňková. „Hrát zády k divákům a ještě na tak malém prostoru, to je jemná práce. Spíš se takhle hraje při natáčení než v divadle. Taky nás snímá kamera na obrazovky, na kterých nás diváci vidí zepředu. Jinak se snažím hrát hodně přes ruce a záda, aby se i zezadu divákovi propojila emoce z mluveného slova s tělem a bylo to uvěřitelné,“ prozrazuje o neobvyklé herecké práci.
Podle herečky je prostor inscenace, skutečná soudní síň co do navození atmosféry při představení zcela výjimečná. „Teď už na mě prostředí soudní síně působí o něco méně, ale když jsme šli k soudu jako diváci během zkoušení inscenace, a to přímo k soudnímu jednání, abychom načerpali inspiraci a viděli, jak to opravdu chodí, z toho jsem měla velký respekt,“ svěřila se Petra Staňková.
Kdy na Teror?
Na duben připravilo Slovácké divadlo rovnou dvě reprízy napínavého soudního dramatu, a to ve středu 19. a v pondělí 26.4. v 19.00 hod. Vstupenky jsou už nyní k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.