Minulý týden divadelníci ze Slováckého divadla uzavřeli zkoušení komedie Perfect Days interní premiérou pro své kolegy. Výraznou roli Brendana Boylea, homosexuálního kamaráda hlavní hrdinky Barbary, svěřil režisér Mikoláš Tyc Davidu Vaculíkovi.
Autorka textu: Petra Kučerová
Davide, jak jste se sžil se svou novou postavou Brendana?
Výborně, nacházím díky němu svou novou identitu. Doufám, že se pak dokážu vrátit do svého normálního hetero života (smích). Ale vážně, samozřejmě je těžké si vše představit a vžít se do role homosexuála tak, aby ze sebe člověk nedělal šaška, najít tu míru, abych ho neparodoval.
Jak jste se k tomu postavil?
Málo není zábava a moc je zesměšňování, takže jsem se snažil najít něco mezi tím. Co považuji za důležité je, aby ve výsledku nebyl Brandon jen srandovní homosexuál. Samozřejmě homosexualita ho ovlivňuje v módě, pohybech, náhledu na život. Každopádně si ale myslím, že Brendan je hodný kluk, kterého mám rád, protože je to nejlepší kamarád Barbary a zřejmě jediný člověk, který si dovolí říct jí pravdu.
Čerpal jste z nějaké předlohy?
V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích Brendana hrál náš bývalý kolega Zdeněk Kupka a prý byl skvostný a především lidský. A řekl mi jeden kolega, který ho v té roli viděl, že to je právě to důležité – nehrát homosexuála, ale člověka. A tak se o to se snažím i já.
„Perfect Days nám dává naději,“ říká režisér
Režiséra Mikoláše Tyce oslovili pro inscenování komedie Perfect Days ve Slováckém divadle umělecký šéf Lukáš Kopecký a dramaturgyně Markéta Špetíková. I když ji už dříve znal, teprve při podrobném čtení poznal, jak noblesně a vtipně zobrazuje lidskou touhu po štěstí.
„Až budeme moci konečně přijít do divadla, na což se všichni opravdu velmi a velmi těšíme, doufám, že ta hra nabídne divákům nejen chytrou zábavu, ale že to bude také ona komedie lidských charakterů, která v postavách zrcadlí naše vlastní snažení a myšlení. Barbs, hlavní postava hry, úspěšná kadeřnice s vlastním salónem a vlastní televizní show, má téměř vše, co by si mohla přát, ale šťastná není. Blíží se její čtyřicáté narozeniny, jenže s exmanželem to na rodinné štěstí už nevypadá, vlastní matka jí veškeré mateřské tendence důrazně rozmlouvá a nejlepší kamarádka už má dvě pubertální dcery a úplně jiné starosti,“ naznačuje Mikoláš Tyc, na co se diváci mohou těšit. A dodává, že právě v dnešní těžké době může Perfect Days lidem dodat energii. „Tahle hra dává naději, že se vše dá zvládnout, když si člověk udrží otevřené oči a otevřené srdce a neztratí nadhled,“ uzavírá režisér Tyc.
Konverzační komedie potřebuje diváky
Perfect Days je klasická konverzační komedie. Herci, kteří v ní účinkují, se shodují na tom, že taková inscenace kromě výborného režijního vedení potřebuje ještě jednu podstatnou věc – diváky. „Když jsme finišovali zkoušení, byli jsme už ve fázi, kdy jsme se těm vtipným věcem sami moc nesmáli, protože je známe. A proto už nutně potřebujeme diváky, kteří by se smáli místo nás,“ vysvětluje David Vaculík a dodává, že dokud nebudou divadelníci hrát před lidmi, nemají šanci odhadnout, zda jsou na správné cestě. „Často se mi stalo, že jsem si u zkoušení konverzační komedie myslel, jak je to super udělané, ale nakonec nebylo, nebo naopak. Dokud nemáme zpětnou vazbu od diváků, kteří se budou smát, nevíme, zda jsme to všechno vymysleli dobře,“ dodává David.
Se svým kolegou z komedie Perfect Days souhlasí i Tereza Novotná, která ztvárnila hlavní roli Barbary Marshallové. „Divák je u komedie důležitou součástí celku. Může ukázat směr, ale i pořádně otočit kormidlem,“ říká Tereza.
Hru napsala skotská dramatička Liz Lochheadová a v Česku ji proslavilo filmové zpracování Perfect days – I ženy mají své dny režisérky Alice Nellis.