V sobotu 4. listopadu čeká Slovácké divadlo poslední premiéra roku 2023. Vyvrcholením letošní úspěšné sezóny se stane netrpělivě očekávaná hudební inscenace Láska, vzdor a smrt v režii respektovaného slovenského režiséra Lukáše Brutovského. Diváci se mohou těšit na mimořádný hudební i vizuální zážitek.
Autorka textu: Petra Kučerová
„Bylo to pro mě jako svobodný nádech,“ říká režisér Lukáš Brutovský
Lukáš Brutovský patří k nejznámějším a nejúspěšnějším slovenským divadelním režisérům současnosti a mnohokrát už pracoval i v Čechách. Za divadelní hru Na obed získal první místo v soutěži Dráma 2009. Dočkal se i několika cen na mezinárodních festivalech vysokých škol za režii. V roce 2014 se stal laureátem ceny českých Divadelních novin za nejlepší režii sezóny, inscenaci Maryši v HaDivadle. Nyní poprvé zamířil do Slováckého divadla.
„S nápadem inscenovat Lásku, vzdor a smrt přišel dramaturg Miro Dacho, kterému za to velmi děkuji. Tento ‚burianovský' materiál byl pro mě jako svobodný nádech,“ říká pár dnů před očekávanou premiérou.
Svou první spolupráci se slováckou scénou si pochvaluje. „Potkal jsem se tady se skupinou tvořivých, pracovitých, pokorných a nadaných lidí v hereckém souboru i mimo něj. Cítím se tu velmi dobře. Na místě i ve městě,“ dodává režisér.
„První dojem? Dojetí z nádherné hudby,“ prozrazuje Pavlína Hejcmanová
V inscenaci Láska, vzdor a smrt se představí celkem dvanáct pěvecky nadaných herců Slováckého divadla. Nechybí mezi nimi ani Pavlína Hejcmanová, která excelovala už v mnoha hudebních inscenacích a za své umění byla nominovaná na muzikálovou Cenu Thálie.
„Přiznám se, že než jsme začali zkoušet, měla jsem sice povědomí o tom, kdo je autor hry E. F. Burian, ale jeho dílo Láska, vzdor a smrt, které je v podstatě jednoduchým příběhem dvou mladých lidí, jsem neznala. Když jsme pak s kolegy poprvé poslouchali nahrávku hudby, bylo to hodně dojemné a hned jsem věděla, že to bude krásné. Kdybych byla divák, odcházela bych z divadla hluboce dojatá, a to bych přála i všem, kteří se na Lásku, vzdor a smrt přijdou podívat,“ usmívá se Pavlína a jedním dechem si pochvaluje i první spolupráci s režisérem Lukášem Brutovským. „Pracuje s námi velmi citlivě a naprosto přesně ví, co po nás chce, a umí nám to sdělit. I díky tomu je ta práce velmi příjemná,“ dodává Pavlína.
Odlévání masek bylo naštěstí rychlé
Láska, vzdor a smrt nabídne kromě hudebního zážitku i výjimečnou vizuální podívanou. Nebudou chybět originální kostýmy, výrazné paruky a líčení a dokonce ani masky, které si herci nechali odlít přímo ze svých obličejů, aby jim přesně seděly.
„Naštěstí už se nepoužívá sádra, která dlouho tuhne, jako se to dělávalo dřív. Bylo to nakonec mnohem jednodušší, než jsme sami čekali. V podstatě nám maskérky na obličej pouze vytvarovaly alobal a pak s tím samy pracovaly dál,“ usmívá se Pavlína Hejcmanová. „Kdy a jak budeme masky v inscenaci používat, to ale předem neprozradím, to diváci uvidí až přímo v divadle,“ uzavírá oblíbená herečka.
Celý život stál před dětmi, teď si to zkusí s dospělými
Nebudou to ale jen známé herecké tváře, koho diváci v uherskohradišťské divadelní novince uvidí. Jejich kolegy se stanou i senioři z řad diváků. Jedním z nich je i Vlastimil Kamrla. Ten byl po celý svůj život učitelem. Nyní se však rozhodl vyzkoušet něco úplně nového.
„Mám rád veškeré umění včetně literatury a divadla. Ale nikdy jsem ani neochotničil, s divadlem nemám žádnou aktivní zkušenost. Přivedla mě k tomu moje dcera Katka, která kdysi ve Slováckém divadle pracovala, spolu s tajemnicí uměleckého souboru Marcelou Trčálkovou. Ta mě právě přes Katku znala, řekly si mezi sebou, co jsem za kašpárka a už to bylo,“ usmívá se Vlastimil Kamrla.
Před několika dny absolvoval kostýmové zkoušky i sezení s maskérkami. „Kvůli tomu už jsem už byl v divadle několikrát. Jen než se mi strefili do paruky, trvalo to asi hodinu,“ prozrazuje novopečený herec.
Na novou zkušenost se těší. „Celý život jsem stál před dětmi a teď si to na stará kolena zkusím před dospělými. Naštěstí nejsem trémista, ve třídě plné dětí se naučíte pohotově reagovat velice rychle. Že bych se na jevišti sesypal, z toho strach nemám. A navíc, přece bych to dětem nemohl udělat, když jim celý život říkám, že musí být odvážné, a já bych teď do toho nešel,“ uzavírá Vlastimil Kamrla.
„Soubor mě opět přesvědčil o svých výrazných pěveckých kvalitách,“ říká Petr Svozílek
Pěveckého nastudování hudební inscenace Láska, vzdor a smrt se ujal Petr Svozílek. Ten není ve Slováckém divadle žádným nováčkem, ve stejné úloze tam pracoval už při přípravě rockové opery Jesus Christ Superstar.
„Velkou výhodou tentokrát bylo, že jsem herce už pěvecky dobře znal. Společně s režisérem Lukášem Brutovským, uměleckým šéfem Lukášem Kopeckým a dirigentem Josefem Fojtou jsme proto mohli poskládat sestavu kvalitních pěveckých individualit,“ vysvětluje.
„Soubor mě opět přesvědčil o svých výrazných pěveckých kvalitách a velkém potenciálu. Pracuje se mi s nimi moc dobře! Myslím, že s každou novou hudební inscenací se otevírá další prostor pro to, aby o svém pěveckém umu diváky znovu přesvědčili,“ dodává Petr Svozílek.
Láska, vzdor a smrt je poslední premiérou Slováckého divadla v roce 2023. Představí se v ní Pavlína Hejcmanová, Kateřina Michejdová, Jitka Hlaváčová, Jiří Hejcman, Pavel Šupina, Martin Vrtáček a další. Režie se ujal Lukáš Brutovský, hudební úpravy a instrumentace Josef Fojta, pěveckého nastudování Petr Svozílek. Slavnostní premiéra se uskuteční už tuto sobotu 4. listopadu, do konce měsíce divadlo nabídne ještě dalších sedm repríz. Vstupenky jsou k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.